Среда, 7 апреля, 2021

Американські катери для України потрапили в шторм російських ЗМІ

Must Read

На початку року в американських спеціалізованих виданнях із військової тематики з’явилися нові подробиці, пов’язані зі стартом будівництва для ВМС України першої партії катерів Mark VI (Mk VI), а також про нібито наміри ВМС США поступово вивести зі свого бойового складу катери цього класу. І одразу в російських ЗМІ піднялася хвиля публікацій і коментарів, спрямованих на дискредитацію цього довготривалого контракту й самих катерів як «непотрібних», «списаних», «малоефективних» тощо. Чому ж так заштормило російські медіа?

Про це пише Едуард Альперін спеціально для Інформаційний навігатор.

Ще 17 червня 2020 року Державний департамент США погодив запит Україні на продаж, за програмою міжурядових іноземних військових продажів (Foreign Military Sale), 16 сучасних патрульних катерів Mk VI та пов’язаного з ними озброєння загальною орієнтовною вартістю 600 мільйонів доларів.При цьому в рамках угоди передбачено, що шість катерів Україна отримає безоплатно в рамках безпекової допомоги США за відповідними програмами, а ще десять зможе придбати за кошти оборонного бюджету.

На сайті Агентства з військової співпраці і безпеки США тоді з’явилося таке повідомлення: «Пропонований продаж підтримає цілі зовнішньої політики і національної безпеки США, поліпшивши безпеку країни-партнера, яка є силою політичної стабільності та економічного прогресу в Європі». Тобто в основі цього рішення лежали, передусім, геополітичні мотиви і прагнення підтримати Україну, яка відстоює свою територіальну цілісність у протистоянні з Російською Федерацією.

«Закупівля американських катерів Mark VI є дуже вигідною інвестицією для вітчизняного військового флоту, адже вони за своїми характеристиками є одними з кращих катерних платформ у світі, – повідомляв одразу після появи цієї новини український інформаційний портал АрміяInform. – Придбання цих катерів дасть змогу нашим ВМС значно ефективніше виконувати завдання із захисту ближньої морської зони в Азово-Чорноморському регіоні».

Високу оцінку такій співпраці з надання військової допомоги дав міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба. «Цей важливий крок свідчить про зростаючу довіру між США та Україною, – заявив він. – Ця підтримка, разом з реформою сектору безпеки і оборони та оборонної промисловості, допоможе Україні розвинути сучасні, взаємосумісні з НАТО Збройні сили, які здатні ефективно протистояти російській агресії».

Оцінки і коментарі американської і української сторін з приводу військової співпраці не лишилися непоміченими в РФ. А надто після того, як з’явилися нові підтвердження про підписання контракту на будівництво для Військово-морських сил України першої партії катерів. Із повідомлення Міністерства оборони США стало відомо, що 31 грудня 2020 року компанія SAFE Boats International LLC (Бремертон, штат Вашингтон) отримала довготривалий контракт на виробництво двох патрульних катерів типу Mark VI із фіксованою ціною 19 969 119 дол. Їх мають добудувати до кінця 2022 року й передати Україні як військову допомогу.

Ця інформація стала приводом для нової хвилі публікацій у російській пресі. Ось лише назви статей і повідомлень у лютому: «ВМС США планируют продать Украине списанные катера Mark VI», «Разорительные подарки Украине от США», «США избавятся от «бесполезных» патрульных катеров Mark VI, продав их Украине» тощо. Суть усіх цих публікацій зводиться до того, що США буцімто планують продати Україні непотрібні, з поганими бойовими характеристиками патрульні катери, які вони, до того ж, нібито самі знімають з озброєння.

Автори газетних та інтернет-видань при цьому посилаються на статтю з американського веб-ресурсу «The Drive» під назвою «Військово-морські сили хочуть позбутися своїх майже абсолютно нових патрульних катерів». Назва цієї статті містить в собі певну інтригу. Але не більше того. Насправді, аналізується велике коло питань, пов’язаних із взяттям на озброєння, виготовленням і використанням американськими військово-морськими силами бойових патрульних катерів Mark VI, наводяться їхні характеристики, порівняння з іншими катерами. Звісно, робиться прив’язка до особливостей діяльності і завдань ВМС США у глобальному вимірі.  

При цьому аргументовано розповідається про те, що ці судна доволі швидкохідні – здатні проходити 750 морських миль з крейсерською швидкістю 25 вузлів без дозаправки, а максимальна швидкість – близько 45 вузлів. Водотоннажність катера становить усього 65 тонн, що робить його дуже маневреним. Водночас Mark VI стійкий до хвилювань моря. Однією з його особливостей є те, що він може ефективно вести прицільний вогонь на ураження по морських цілях навіть під час шторму. Крім стрілецького і артилерійського озброєння доступні додаткові можливості збільшення їхньої звичайної вогневої сили. У статті йдеться про те, що корпорація Lockheed Martin пропонує для встановлення на Mk VI вертикальну систему запуску для керованих ракет.

«The Drive» зазначає, що на катерах достатньо місця для використання безпілотників, які запускаються вручну, та невеликих безпілотних підводних апаратів. На них встановлено сучасні системи спостереження за морською обстановкою і виявлення противника. Судна також спроектовані з можливостями легкої реконфігурації для підтримки широкого набору місій, зокрема для здійснення протимінних заходів, медичної евакуації, гуманітарної допомоги та ліквідації наслідків катастроф, підтримки сил спеціальних операцій. Місіями вказаних катерів, за визначенням командування військово-морських систем (Naval See System Command) ВМС США, можуть також бути: ескорт вантажів високої цінності, операції з перехоплення, операції з підтримки безпеки в регіоні, сприяння правоохоронним структурам.

Водночас усе це найменше цікавило авторів публікацій у російських ЗМІ. Вони зробили акцент на тому, що ВМС США нібито не влаштовують наявні у них на озброєнні катери типу Mk VI і командування американського флоту збирається вивести їх із експлуатації «як непотрібні» в нинішніх умовах. Придумали, мовляв, куди подіти ці «непотрібні» судна – продати Україні.

А ось як виглядає усе насправді. На початковому етапі ВМС США планували придбати для своїх потреб 48 катерів Mk VI. Основними чинниками, які призвели до програми Mk VI, були акти морського тероризму, зокрема бомбардування есмінця класу Arleigh Burke USS Cole в порту Аден в Ємені в 2000 році, а також загрози для американських кораблів у прибережних районах Іраку та навколо нього.

Експедиційне бойове командування ВМС США (NECC) також припускало, що Mk VI можуть бути використані у складі самостійних груп проти більших кораблів супротивника. Ракети, якими можуть бути оснащені катери, не в змозі потопити великий надводний корабель, але можуть бути використані для знищення ключових корабельних систем, таких як радари, для часткового ураження і виведення кораблів супротивника з ладу на тривалий періоду часу. Про це пише видання «The Drive».

У період із 2012 по 2015 рік ВМС США замовили у SAFE Boats International 12 катерів. Експедиційне командування прийняло їх в період з 2015 по 2017 рік. Відтоді додаткових закупівель не проводилося.

У цьому сегменті катери нині успішно використовуються, зокрема, базуються на Гуамі і на континентальній частині Сполучених Штатів, а також розгорнуті в районі передового базування у Перській затоці.  Водночас, на думку військових, у сценаріях глобальних бойових ігор проти таких країн як Росія чи Китай Mk VI визнані насправді непотрібними, враховуючи їхні невеликі розміри та обмежену вогневу потужність ракет.

Але це жодним чином не означає, як навперебій стверджують російські медіа, що наявні катери спишуть до кінця 2021 року і що віце-адмірал Джеймс Кілбі, заступник начальника військово-морських операцій з бойових вимог та потенціалу ВМС США вже підписав відповідне розпорядження. А це подається як беззаперечний факт.

Перекручування фактів є улюбленим методом російської пропаганди. І цього разу його взяли на озброєння. А ось що насправді пише з цього приводу видання «The Drive», на яке всі посилаються: «На наш запит ВМС не підтвердили і не заперечили жодних планів позбутися Mk IV або якихось термінів для цього. ВМС таки підтвердили, хоч і непрямо, що запропоноване рішення щодо майбутнього цих суден є частиною майбутнього бюджетного запиту Президента США на 2022 фінансовий рік». «Бюджетний запит на 2022 фінансовий рік є попереднім, – відповів на запит видання The War Zone представник прес-служби ВМС. – Ми не коментуватимемо майбутні бюджетні рішення, поки бюджетний запит не буде поданий до Конгресу».

Крім цього, «The Drive» повідомляє, що під час бесіди в рамках цьогорічного віртуального симпозіуму Асоціації надводного флоту ВМС США в січні 2021 року генерал-майор Корпусу морської піхоти США Трейсі Кінг, керівник управління експедиційної війни в Офісі начальника військово-морських операцій, заявив, що віце-адмірал Кілбі перебуває в процесі прийняття нового рішення щодо фактичних вимог ВМС до цих патрульних катерів напередодні бюджетного запиту на 2022 фінансовий рік». «Перебуває в процесі прийняття рішення» і «видав відповідне розпорядження» – це різні поняття.

Не цитують російські ЗМІ й інші аргументи зі статті у «The Drive», як от: «Коментарі генерал-майора Кінга щодо обмеженої корисності катерів через їхні «малі розміри та обмежену ракетну вогневу потужність», здається, відображають дуже вузьке уявлення про те, яку роль вони можуть виконувати у великому бою. Напади великих груп катерів, зокрема із залученням автономних безпілотних суден, можуть легко стати складовими масштабнішої війни».

Отже, ще ніякого рішення про списання і виведення з експлуатації Mk IV немає. Тому риторика російських ЗМІ про «списані» й «нікому не потрібні» не витримує критики.

Але й не це головне. Україна, згідно з досягнутими домовленостями, отримує нові, сучасні, боєздатні і такі потрібні їй катери, які суттєво кращі за характеристиками, ніж нині є на озброєнні. До того ж, шість катерів Україна отримає безкоштовно. І це, безумовно, посилить потенціал Військово-морських сил.

Це підтвердив і командувач ВМС ЗС України контр-адмірал Олексій Неїжпапа, який акцентував увагу на тому, що серед переваг катерів – їхня мультифункціональність. За його словами, катери Mark VI ‒ це універсальна катерна платформа, на якій можна встановлювати зброю та обладнання за кількома функціональними напрямками, а також катери можуть мати різні конфігурації обладнання: патрульну, десантно-штурмову, протидиверсійну й протимінну. Крім цього, наголосив командувач ВМС ЗСУ, розглядається варіант встановлення на них ракетних комплексів малої дальності для знищення цілей противника.

Передбачається, що перед катерами стоятимуть завдання щодо забезпечення оборони торговельних портів, захисту об’єктів морської інфраструктури та морегосподарчого комплексу, підтримання операцій основних сил ВМС України, охорони морського кордону й протидії агресії РФ із морського напрямку тощо. Тобто  залежно від поставлених завдань та різної конфігурації обладнання, катери Mark VI зможуть, наприклад, патрулювати визначені ділянки моря або ж транспортувати підрозділи морської піхоти чи Сил спеціальних операцій.

З огляду на сучасну безпекову ситуацію в Чорноморському регіоні і присутність російського флоту у суверенних водах України наявність в української сторони подібного класу катерів сприятиме зміцненню українських ВМС і стане певним засобом для стримування Росії та реагування на чинні в регіоні виклики. Крім того, придбання малих бойових катерів вписується у «Військово-морську стратегію України до 2035 року».

Едуард Альперін спеціально для Інформаційний навігатор.

Лента

Суд РФ, продлил арест лишенного сана и отлученного от церкви Схиигумена Серго Романова

Городской суд города Москвы, решением от 5 апреля этого года подтвердил законность продления ареста лишенного сана и отлученного от...

Актуально